کربلائیان- شعیب خنجری/ عملیات ضربت ذوالفقار در تاریخ 19 دی ماه تا 20 بهمن 1359 با هدف بازپس گیری ارتفاعات میمک در غرب صالح آباد انجام شد.

 

ارتفاعات میمک در غرب صالح آباد ، از جمله نقاط مورد اختلاف ایران و عراق در قرارداد الجزایر بود . چون عراق به تعهدات خود عمل نمی کرد ، ایران هم خود را ملزم به حل مسئله ارتفاعات میمک نمی دانست . در 15 شهریور ماه 1359 ، پیش از آغاز هجوم سراسری ، عراق ارتفاعات میمک را اشغال کرد . عملیات ضربت ذوالفقار با هدف بازپس گیری این ارتفاعات انجام شده و با موفقیت پایان یافت . 

 

فتح میمک به عنوان اولین عملیات پیروزی آفرین رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی شناخته شده است

19 دی؛ ایران در بهت شکست عملیات نصر و محاصره ی سوسنگرد و هویزه بود که در جبهه ی ایلام در مرزهای غربی مدافعان میمک با عملیات تهاجمی ضربت ذوالفقار موفق شدند بخشی از ارتفاعات میمک را در شمال جبهه ی ایلام پس بگیرند.

فرماندهی عملیات با تیپ یک لشگر 81 زرهی ارتش بود. غیر از نیروهای تیپ لشگر 81 یک گردان ستاد مشترک ارتش آماده ی عملیات شده بود و دو گردان هم بچه های سپاه ایلام، کرمانشاه، قزوین و تهران.

290 نفر از عشایر ایل خزل هم آماده ی عملیات بودند. تعدادی هم نیروی پراکنده از جادهای مختلف آمده بودند.”مهندس، دکتر، دست فروش،یکی دیگر هم مأمور نیروی هوایی در بندعباس بود.رئیسش را راضی کرده بود مدتی بیایید جبهه.”

ضربت ذوالفقار

جمع نیروهای مردمی و عشایر باصفا بود. خوشحال بودند و حتی بعضی وقت ها با هم بازی های محلی شان را انجام می دادند.تا حالا بیشترشان با تفنگ ام یک می جنگیدند، اما برای عملیات پیگیری کرده بودند و تعدادی ژ3 از لشگر 81 گرفته بودند.

چند روز قبل از عملیات سرهنگ سهرابی به آنها گفته بود:” شما همیشه از مرزهایتان دفاع کرده اید. شما از خانه و کاشانه تان بریده اید تا با دشمن بجنگید. نام و خاطره ی شما باید در تاریخ بماند. ما ارتشی ها از حضور این همه عاشق احساس شرمندگی می کنیم. روزهای آینده حماسه ای بزرگ به دست شما رقم خواهد خورد.”

صیاد شیرازی که بعدها به فرماندهی نیروی زمینی ارتش رسید برای بازدید از منطقه عملیاتی ضربت ذوالفقار به منطقه آمد.

ساعت 5 صبح، در محور شمالی نیروهای عشایر سرود خوان و الله اکبر گویان به دشمن حمله کردند.

معلوم نشد از شور و هیجان یک ساعت زودتر اقدام کرده بودند یا از بی اطلاعی از ساعت عملیات.

1389361122

دشمن ابتدا غافلگیر شد، اما سریع خودش را جمع و جور کرد. در محور جنوبی، رزمندگان که از آغاز زود هنگام عملیات غافلگیر شده بودند ابتدا کمی دو دل شدند، اما تصمیم گرفتند عملیات را آغاز کنند. آنها ساعت 6 صبح به دشمن حمله کردند.

وفیق السامرایی، از فرماندهان عراقی گفته بود:” حمله ی ایرانی ها به سیف سعد و تصرف ارتفاعات آنجا ما را تحت فشار قرار داد. محمدالجواد الخفاجی فرمانده منطقه- از بعثی های قدیمی(البته بی تجربه در امور نظامی) اعدام شد.”

این عملیات به رغم محدودیت، نتایج ارزش‌مندی همچون تصرف ارتفاعات کله قندی و 620 در محور شمالی و ارتفاعات 525 و 540 در محور جنوبی در پی داشت. این شکست برای ارتش عراق سنگین بود، و سعی می کردند با مطرح کردن پیروزی هایشان در جبهه ی جنوب شکستشان در میمک را مخفی کنند تا ایرانی ها از بحران شکست بیرون نیایند، و لذا برای بازپس‌گیری مناطق از دست داده حدود یک ماه کوشیدند، امّا موفقیتی به دست نیاورند.

Highlands-of-Meymak-003

عملیات آزادسازی میمک از افتخارات سپاه اسلام و عشایر و ایلات غیور و بویژه ایل بزرگ خزل است که در اوایل جنگ تحمیلی صورت گرفت.این عملیات در سطح کشور کمتر معرفی شده است و جا دارد نسبت به معرفی چگونگی و ابعاد این عملیات غرور آفرین جهت هموطنان عزیز و نسل جوان اقدامات بیشتری صورت گیرد.







برچسب ها : ضربت ذوالفقار  , عملیات میمک  , اولین پیروزی رزمندگان در جنگ  , ایران و عراق  , صیاد شیرازی در غرب  ,