تلخ و شیرین میمک

/ آتش و فقط آتش/


متن منتشر شده در  سایت کربلائیان/ حمید خسروی /

" موفقیت عملیات در محور میانی و شمالی شیرین بود، اما تلخی سرنوشت محاصره شدگان شیرینیش را تلخ می کرد.آنها مدام می پرسیدند: چرا کسی به کمکشان نمی آید.حال مجروحان به شدت وخیم است و بچه ها سردشان است.تشنه و گرسنه هستند.سردار ناصح" فرمانده تیپ 29 نبی اکرم(ص)کرمانشاه، سخت ترین وتلخ ترین جملات زندگیش را به آنها گفت:" ما دیگر نمی توانیم برای شما کاری بکنیم.خودتان هرطور صلاح می دانید اقدام کنید."  در قرارداد 1975 الجزایر، خط الرأس ارتفاعات میمک به عنوان مرز ایران و عراق تعیین گردید. سپس کمیته های مشترک دو کشور برای تهیه اسناد لازم و میله گذاری مرز به گفتگو پرداختند. این گفتگوها که به کندی انجام می شد، تا آستانه وقوع انقلاب اسلامی به نتیجه تعیین کننده ای نرسید. در این میان، رژیم عراق که به تعیین قطعی مرزها تمایلی نشان نمی داد، با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه را بر ملغی کردن قرارداد مذکور فراهم دید و در تاریخ 19/6/1359 به میمک حمله کرد و در تاریخ 21/6/1359 آن را اشغال کرد.  و پس از آن میمک نیز مانند دیگر نقاط مر      زی به اشغال ارتش عراق در آمد. چهار ماه بعد (19/10/1359)، سپاه و نیروی زمینی ارتش طی عملیاتی مشترک با نام ذوالفقار ، موفق شدند دشمن را به عقب برانند . اما عراقیها پس از 15 روز پاتک مداوم و تلاش برای باز پس گیری منطقه با تحمل تلفات در خور توجهی توانستند قسمتی از منطقه را مجدداً اشغال کنند . لیکن با مقاومت نیروها و نقش موثر و کارآمد هوا نیروز خصوصاً شهیدان شیرودی و کشوری ، دشمن به سختی توانست تنها به قسمتی محدودی از اهداف خود دست یابد .  لازم به ذکر است که با وجود گذشت سالها از وقوع عملیات ، هنوز هم آثار شهامت و شجاعت این دو شهید را می توان در میان شیارهای ارتفاعات منطقه ملاحظه کرد که بصورت بیش از 50 تانک و نفربر دشمن که به هنگام فرار مورد اصابت راکت هلی کوپتر قرار گرفته اند ، بجا مانده و قابل رویت است .


هاشمی رفسنجانی :

" میمک منطقه ی بسیار حساسی است و اگر یک خط مستقیم از میمک به طرف غرب بکشید، صاف از کاخ صدام در بغداد سر در می آورید."

طی عملیات ضربت ذوالفقار، اگر چه دشمن از قلل میمک عقب رانده شد، لیکن شمال و غرب این منطقه همچنان تحت اشغال او بود. این وضعیت ادامه داشت؛ تا این که عملیات عاشورا به منظور آزادسازی ارتفاعات شمال میمک و نیز دامنه غربی آن طراحی و به اجرا درآمد. ایرانی ها برای رهایی از تبلیغات عراق پس از خیبر راهی جز عملیات نمی شناختند.فرماندهان جنگ تصمیم گرفتند در ارتفاعات میمک در استان ایلام عملیاتی تهاجمی انجام دهند(میمک مهمترین نقطه ی مرزی شهرستان ایلام با عراق بود). هاشمی رفسنجانی در باره ی اهمیت میمک برای فرماندهان جنگ گفته بود:" میمک منطقه ی بسیار حساسی است و اگر یک خط مستقیم از میمک به طرف غرب بکشید، صاف از کاخ صدام در بغداد سر در می آورید." تصرف پنج ارتفاع مهم هدف عملیات است که باید نیروهای اطلاعات عملیات آن را خوب شناسایی کنند؛ ارتفاعات بانی تلخاب، گرکنی و فصیل، منطقه ی یال میمک، تپه ی شهدا و شیار نی خزر.بعضی جاها مثل یال میمک آن قدر زمین پیچیده و ناهموار است که شناسایی ها قابل قبول نیست. در عملیات عاشورا شناسایی های خوبی انجام نشد. در ارتفاعات فصیل و گرکنی شناسایی خوب انجام شده بود، اما در یال میمک و بانی تلخاب شرایط امیدوار کننده نبود. بچه های اطلاعات عملیات سیزده یا چهارده کیلومتر پیاده می روند و از میدان های مین و سیم های خاردار عبور می کنند. در یکی از شب ها گروهی از بچه های شناسایی در میدان مین معبر باز کردند و وقت برگشتن وقتی می خواستند میدان مین را به حالت عادی برگردانند مین منفجر می شود. دست یکی از بچه های شناسایی قطع می شود، دیگری به کمکش می رود، مین دیگری منفجر می شود. دونفر دیگر، بچه ها را عقب برمی گردانند، اما رد خون در مسیر حتماً میر را لو داده است و همه ی زحمات شب های گذشته هدر رفته و دوباره باید از جایی دیگر آغاز کنند. بنا بود نیروهای سپاه عملیات را انجام دهند، اما صیاد شیرازی معتقد بود"حتی اگر شده عملیات عقب بیافتد، باید ارتش را به کار گرفت." محسن رضایی هم موافقت کرد و زمان عملیات یکی دوبار جابجا شد. ادغام عجله ای نیروهای ارتش و سپاه هم ناهماهنگی هایی در نیروها ایجاد کرد.در نهایت ارگان های ارتش و سپاه آماده ی عملیات شدند. نزدیک عملیات ترددها زیاد شده بود. در شهر ایلام هم از بس ماشین زیاد است، مردم فهمیده اند نزدیک عملیات است. خوشبختانه از صبح هوار غبار آلود بود و دشمن نتوانست پرواز شناسایی یا بمباران هوایی انجام دهد. هر چند گزارش ها از خط مقدم نشان می دهد آن ها از عملیات با خبر بودند.

سردار ناصح- فرمانده تیپ نبی اکرم(ص)- اعلام کرده بود:

دشمن 100درصد آماده است و جلوی بچه های ما دشمن نیروی زیادی آورده است و با بلندگو اعلام می کند بیایید ما منتظر شما هستیم." 

لحظات سختی در این عملیات رقم خورد/هر قدر در محور شمالی عملیات موفق بود، در محور جنوبی کار گره خورد و بالاخره در غروب 25 مهرماه سال 1363 عملیات عاشورا با رمز «یا اباعبدالله الحسین (ع)» آغاز شد. این عملیات نیمه گسترده با طراحی و فرماندهی سپاه و مشارکت ارتش به انجام رسید.

عملیات عاشورا در پی آن بود تا ضمن تحقق هدف های دست نیافته در عملیات ضربت ذوالفقار به انهدام نیروهای دشمن در دشت حلاله بپردازد. از طرفی حضور نیروهای عراقی در ارتفاعات شمالی و نیز دامنه های غربی میمک از ضریب امنیت منطقه به شدت کاسته بود و هر آن احتمال می رفت که دشمن بابهره گیری از مناطق اشغالی پیشروی خود را مجدداً آغاز کند. این گونه بود که این عملیات با نیرویی برابر با 17 گردان سپاه و 9 گردان ارتش که تحت امر قرارگاه تاکتیکی سلمان سازماندهی شده بودند و زیرنظرقرارگاه مرکزی نجف عمل می کردند عملیات دو محور شمالی و جنوبی داشت. در محور شمالی عملیات موفق بود، اما در محور جنوبی کار گره خورد و یک گردان از تیپ 29 نبی اکرم(ص) کرمانشاه در شیار نی خزر شکست خورد، تعدادی شهید و مجروح شدند و 13 نفر هم در محاصره ی دشمن باقی ماندند. موقعیت آنها طوری بود که دشمن می دیدشان، اما اگر از مخفیگاهشان بیرون می آمدند زیر تیر دشمن بودند. وضعیت وخیم مجروح ها شرایط سختی برایشان رقم زده است.  جنگ گاه چنان سخت می شود که گروه های خودی اشتباهاً در شب دوم عملیات باهم درگیر شدند و یک ربع باهم جنگیدند از این به بعد در قرارگاه دو موضوع محوری مطرح شد.

یکی هدایت عملیات برای ادامه ی پیروزی ها در محور میانی و شمالی و دیگری نجات محاصره شدگان نی خزر. عملیات در باقی محورها ادامه داشت، اما قرارگاه فرماندهی تحت الشعاع عدم موفقیت محور نی خزر بود. سردار ناصح بی قرار نیروهایی بود که در محاصره ی دشمن در شیار نی خزر بودند. او مرتب به قرارگاه فشار می آورد کاری کنید. زمین منطقه پیچیده بود و شیارهای متعدد و گمراه کننده. نیروهایی که در شب دوم عملیات کردند اشتباهی با نیروهای خودی درگیر شدند و یک ربع باهم جنگیدند تا فهمیدند خودی ها را می زنند. در شب های بعد عملیات در محور شمالی موفق است و ایرانی ها پیروز نبرد منطقه شمالی عملیات اند اما در محور جنوب وضعیت نیروهای محاصره شده همه چیز را تحت الشعاع قرارداده است. شب دوم فرمانده گردان نیروهای محاصره شده مخفیانه عقب برمیگردد تا وضعیت نیروهایش را گزارش دهد.از وضع وخیم مجروح ها می گوید و بچه هایی که داوطلبانه در کنار آنها مانده اند. برای نجات نیروهای محاصره شده تیپ انصارالحسین را مأمور حمله می کنند، آن ها می گویند ما زمین منطقه را نمی شناسیم و تا شناسایی نکنیم نمی شود حمله کرد. نیروهای عملیات برای وسعت زیاد منطقه کم بودند و آتش دشمن بر همه منطقه مسلط بود  در شب سوم تیپ انصارالحسین باید آماده شده تا برای نجات محاصره شدگان به شیار نی خزر حمله کند. تیپ انصارالحسین در این شب هم آماده عملیات نیست. امین شریعتی می گوید:"فرمانده قرارگاه قاطعیت نداشت و نتوانست تیپ انصارالحسین را وادار به عملیات کند.

البته فرمانده تیپ هم روحیه عمل کردن نداشت.نیروهایش هم از مشکلات آگاه شده بودند و صلاح ندیدم آن ها عملیات کنند.می خواستیم تیپ سیدالشهدا یا حضرت رسول را وارد کنیم که منتقی شد.

" اما فرماندهان تیپ انصارالحسین می گفتند:" فرصت برای شناسایی خیلی کم بود.از طرفی تحرکات دشمن فوق العاده زیاد شده بود و مرتب جابجایی داشت و به کمین هایش اضافه می کرد. اگر چشم بسته حمله می کردیم بلای تیپ نبی اکرم(ص) به سرمان می آمد.تازه آن ها شناسایی هم انجام داده بودند."

فرمانده تیپ انصارالحسین در مقابل فشارها گفته بود:" اگر هدف شما اینست که ما به خط بزنیم، می زنیم.ما آماده هستیم. اگر بر ما تکلیف است، سمعاً و طاعتا. حرفی نداریم. ولی اگر می خواهید بزنیم و منطقه را نگه داریم، به ما دو سه روز وقت بدهید تا با شناسایی خوب جلو برویم.آ وقت به شما تضمین می دهیم که منطقه را برگردانیم.اگر مقصود شما فقط آوردن آن سی چهل شهید بزرگوار است، حرفی نیست. ولی ما باید خودمان چند برابر آن را شهید و مجروح بدهیم تا فقط به آنجا برسیم، بعدش را هم خدا می داند."

محاصره نیروها در شیار نی خزر، شیرینی موفقیت محور شمالی عملیات را در کام فرماندهان ایرانی تلخ می کرد اما در نهایت با توجه به وضعیت اضطراری تیپ انصارالحسین برای حمله فقط توانست چهل نفر را آماده کند که بیش ترشان فرماندهان تیپ(گردان ها، گروهان ها و دسته ها)بودند. فرمانده تیپ"سردار همدانی" هم آن شب با بچه ها رفت که البته نتوانستد از پس آتش توپ خانه ی دشمن و درگیری با نیروهای کمین بر بیایند و به عقب برگشتند. وضعیت سختی است.محتاج می گوید:" نباید انگیزه ی عملیات نجات این سیزده نفر باشد، چون هم آنها سرباز اسلام هستند و هم این گردانی که می خواهد عمل کند." سردار ناصح می گوید:" روحیه آنها خوب است، اما اگر واقعاً بناست کاری نشود، بگویید بروند تسلیم شوند تا تلف نشوند.الان می گویند گرسنه و سردمان است." سرانجام فرماندهان نتوانستد کاری برای آنها بکنند و تلخ کامی محاصره و شهادت آنها اجازه نداد تا پایان عملیات کام فرماندهان از موفقیت محور شمالی عملیات شیرین شود. عملیات عاشورا در محور شمالی به تمام اهدافش رسید و رزمنده ها ارتفاعات مهم گرکنی و فصیل را آزاد کردند.


اسامی شهدای تیپ نبی اکرم(ص) کرمانشاه درعملیات عاشورا (میمک)

علی اکبریان- حاج بیابانی نوروزی - علی محمد مرادی- علی خالدی - قربانعلی بابایی - حسین یاوری - سید قدرت اله بشیری -رضامراد فشی - رضا علی مرادی - رضا احمدی - مجتبی کنگرشاهی - کاکارضا محمدی - محمدرضا پرونده - اردشیر جوادی - مرتضی محروی - شیرولی حسنی - هادی پیربدرا - عزیز ابراهیمی - اکبر یاری - نیاز دهقانی - عبدالحسین عبدی - عباسعلی حین عقیم - حیدر بزرافشان - اکبر حسنی - قاسم شعبانی - حمیدرضا امینی - پرویز رمضانی - مجید فهیمی - علی فتحی - کرم کرمی - رضا سیدی - مهدی حلوایی - علی یار محوری - رمضانعلی ثمری - خداکرم اکبرآبادی - غلامرضا فرهنگیان - محمودعلی طاهرآبادی - علیرضا صفری نیا - سجاد میرزایی - علیرضا کرمی (گرامی) - براتعلی کاووسی - روح الله بهرامی - جلیل مرتضی قلی - نصرت الله احمدی - عباسعلی پرویزی - ناصر بیابانی -مجید زارعی - محسن آقارضی - امیرخانی - سیدمحمد حیاتی - حبیب الله خزلی - علی پناه فتاحی - عیسی کارخانه ای - بهرام لطفی - کیومرث میرزایی - محمدرضا مرآتی - اکبر هادی - سیروس هژبری - کاکارضا یارمحمدی - حسین یاوری - محسن امیری - محمدرضا اکبری - شاه محمد احمدی - حسینمراد اکبری - مهدی برزگر - محمدرضا بختیاری - حیدرمراد برف فروشان (بارفروشان) - حاجی پیرمیرزا - محمدحسن پرواره - پرویز توتونچی - تقی جعفری - علی داد جامه شورانی - محمدرضا حیدری - اردشیر حواصی - حشمت اله(حبیب اله) حیدرپور(حیدری) - کاکاعلی حیدری - جوادعلی حقیقی - جعفر خزائی - یداله دارابی - پیرولی دهقانی - علی حیدر دهقانی - فرهاد رضایی - محمدعلی صالحی - احمد عقابی - حسین احمدی - محمد پرویزی - درویشعلی عباسی - جمال فیلی - محمد رضا سعیدی - کاکا یوسفی - محمد رضا انگزی - علی ابراهیمی - حجت اله براتی - محمد گنجی -سیدموسی حسینی - علی اکبر نظری - محمد آقابابائی - احمد امیری - غلامرضا ایران فر - گودرز رضایی - امیرحسین شفیعی - محمد سلیمی - محسن قلندرپور - مرتضی مکفی -عبدالرضا صادقی - ناصر پشته کشی - محمدرضا ارجمندنیا - علیمراد عظیمی - سعداله عینی - علیرضا یارکودکان - حسین رضا گودینی - رضا عباسی - بگ شیر احمدی - قربان (فرمان) کریمی - علی قهر سلیمانی -محمد لرستانی - عزیزاله رشیدی - صحبت عباسی - کریم کلهی(کلمی) - پرویز کاکاوندی - حسینعلی آشتیانی - صادقعلی فشخورانی - محمد محمدی - محمدرضا صیدی - (علی )غلامعلی امیدی زاده - محمد ظهرابی - عباس شکری - عزیزعلی ابراهیمی - عباس پناه دار - علیرضا فتاحی - اکبر ساری(ماری) - حبیب اله خزلی - رضاحسین اختیاری - منصور جوکار - رضا علی مرادی - محمدعلی جباری - سیدقدرت مشیری - محمدعلی آقایی - علی اسدی محرز - عبدالعلی اسدی منش - قربان علی اسماعیل(اسلامی) دقیق - ابراهیم اصلانی - کرمعلی افشارهزارخانی - حجت اله امجدیان - بهمن امیری - همت علی بابایی - محمود بابایی - محمدعلی بتهای - میرآقا بروجردی - فرج اله بصیری - علی بیات - اسداله پازن - هرمز پرتوی - صیدمراد(حیدرمراد) پرفروشان - عباسعلی پرویزی - حسن پرویزی - محمدعلی پرویزی - سبزعلی پروینی - مجید (جمشید) پژمان - داریوش پیرحیاتی - علی محمد شاه مرادی - محمدآقا بابائی - امیر پرونده - حسین ترکی - صحبت اله جمشیدی - ابراهیم جمشیدی - امیرخان پرونده - آقامراد حاتمی - محمدحسین حسن زاده - فریبرز(فریدون) حشمتیان - حسین حیدری - بهمن حیدری - جعفر خزایی - امیر دارابی - علی محمد داورپناه - محمود دلفانی - حسین رحمانی - محسن رحمتی - غلامرضا رزلانسری - سید علی رستم آبادی - ابراهیم رستمی - ابراهیم رستمی- عزیز اله رشیدی - رحیم رضایی - هاشم رضوان مدنی- محمدعلی روزبهانی - امیر زارعی - معصومعلی سعادتی مهران - علی قمر(علی قنبر) سلیمانی - حجت اله سهرابی - جعفر سیفی - علی محمد شاهمرادی - مرتضی شاه ملکی - مرتضی شاه وردی - محسن شفیعی - مجید شمسی - ابراهیم حیدری - مراد عباسی - بهروز شاه ولی - حسین الماسی - حجت ایلاقی - اسمعلی ابراهیمیان - یداله الماسی فر - علی امیری - سیف اله بهرامی - میرآقا پرویزی - مهدی بزرگی - محمد سعید بوربور رنجبر - محمدحسن پرزاده - جعفر رستمی - محبعلی رازیانی - اروج رضازاده - علی رضایی - محمد رضوان - گداعلی سلیمانی(سلطانی) - قربان حسینی - جعفر خزائی - حیدر عباسی - فرهاد عباسی - امراله فرامرزی - جهانگیر نجفی زاده - ابراهیم ولی زاده - فاضل ولی پور - علیرضا نوری - کرمعلی هزارخانی - محمدعلی تنهایی - بهروز شکوهی - حسین صوفیان - محمد ضرابی - محمدرضا ضیائی -فریدون طاهرآبادی - جمشید طهماسبی - مراد عباس آبادی - قباد عباسی -جلال عباسی - فرج اله عبدالتاجدینی - شیرزاد عبدالملکی - سیروس عزیزی - محمدرضا عظیمی فشی - نصرت اله عقابی - علی اکبر غلامی - حیدر فتحی - غلامرضا فرخی - مصیب فشی - هادی لرستانی - مراد مالمیر- - رضا متینی - احمد محمد بیگی - نصرت اله محمدی - گودرز محمدی نیا (محمد نیا) - حسن رضا مرادی - خسرو مرادی - حسن مرادی - فرزین(فردین) مرادی - پرویز منصوریان معین - سید عزیز موسوی - حمیدرضا - محمدرضا نیک پور - صالح وهابی - علی رضا ویسی - علی یاوری(یاری) - چراغعلی یوسفی - جواد کارخانه ای - علی اشرف کارخانه ای - محمد کرمی - محمدرضا الگزی - نادر فرهادی - حاج قربان اسلامی - غلامرضا ضیایی - قباد دهنوی- محمد حسین خزایی- علی یارکودکانی -محمد انگزی - فریدون محمدی شادی روح بلند و آسمانی شان که عاشورایی به شهادت رسیدند


بیوگرافی عملیات عاشورا(میمک)

*اهداف عملیات: -        انهدام بخشی از قوای دشمن. -        تحمیل پدافند در دشت به دشمن. -        ایجاد تسهیلات در رفت و آمد از جنوب به غرب و بالعکس و نیز ارتباط و اتصال جبهه های جناحین میمک. -        آزاد سازی قسمتی از اراضی اشغالی. -        تامین منطقه میمک با تسخیر و تصرف ارتفاعات مهم منطقه، همچون: گرگنی، فصیل و فرورفتگی میمک.

*موقعیت منطقه : سراسر منطقه عملیاتی پوشیده از شیارها و پستی و بلندی های بسیاری است که پراکندگی آنها شکل پیچیده ای به منطقه می دهد. نوع زمین منطقه از خاک رس و در بعضی نقاط همراه با شن می باشد که حرکت خودروها را دچار مشکل می کند. حد فاصل تنگه های بینا و بیجار که عملیات در آن متمرکز گردیده بود، ارتفاعات نسبتا بلندی قرار دارد که مرتفع ترین آنها کوه میمک است. به هر میزان که از ارتفاعات به طرف خاک عراق پیشروی شود، به تدریج زمین پست تر گردیده و تقریبا مسطح می شود. ارتفاعات مهم این منطقه عبارتند از: کانی سخت، زالوآب، شورشیرن، شینو، میمک، فصیل، گرگنی، تلخاب، گلم زرد، قلالم و کانی شیخ.

*استعداد دشمن: -        تیپ های 403، 503 و 604 پیاده. -        تیپ 4 پیاده کوهستانی. -        تیپ 46 مکانیزه. -        تیپ 12 زرهی. -        یک گردان از گارد ریاست جمهوری. -        یک گردان کماندویی. -        یک گردان جیش الشعبی. *سازمان رزم خودی: فرماندهی و هدایت عملیات بر عهده قرارگاه سلمان بود و نیروهای عمل کننده متناسب با وظایف و اهداف مورد نظر به چهار قسمت به شرح زیر تقسیم شدند: *قرارگاه سلمان: -        فجر 1 سپاه : تیپ مستقل 21 امام رضا (ع) با 4 گروهان تانک از تیپ زرهی 28 صفر. ارتش : تیپ 1 لشکر 81 زرهی با 2 گردان. -        فجر 2 سپاه : تیپ مستقل انصار الحسین (ع). در احتیاط کل عملیات بودند و تا پایان عملیات وارد عمل نشدند. -        فجر 3 سپاه : لشکر 5 نصر با 4 گردان + 1 گروهان تانک از تیپ زرهی 28 صفر. ارتش : گردان ِ 211 تانک از لشکر 84 پیاده. -        فجر 4 سپاه : تیپ مستقل 29 نبی اکرم (ص)از استان کرمانشاه. ارتش :یک گروهان از گردان 211 تانک. توپخانه : 3 گردان از ارتش و 2 گردان از سپاه. *طرح عملیات: پس از انجام شناسایی های لازم، عملیات از سه محور زیر طراحی گردید: محور اول: ارتفاعات فصیل، 350 و بانی- تلخاب، که در مأموریت فجر 1 بود. محور دوم : ارتفاعات فصیل و یال میمک، که در مأموریت فجر 3 بود. محور سوم : فرورفتگی میمک، که در مأموریت فجر 4 بود. *نتایج عملیات: بازپس گیری بیش از 50 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی. تصرف بخش مهمی از ارتفاعات منطقه (فصیل – گرگنی). در معرض تهدید قرار گرفتن جاده بدره – مندلی. آزاد شدن جاده مرزی خودی. کشته و زخمی شدن حدود 1500 نفر از نیروهای دشمن. به اسارت درآمدن 190 نفر. انهدام چندین دستگاه تانک و خودرو نظامی. به غنیمت درآمدن 4 تانک، 7 خودرو، 6 قبضه تفنگ 106 میلیمتری، 29 قبضه خمپاره انداز و تعداد زیادی سلاح






برچسب ها : کرمانشاه  , میمک  , عملیات عاشورا  , آتش و فقط آتش  , تلخ و شیرین میمک  ,